‘Loot boxes lijken structureel en psychologisch op gokken’

De zogenaamde loot boxes die worden gebruikt bij oa. het populaire voetbalspel FIFA lijken structureel en psychologisch op gokken. Dit is de uitkomst van een onderzoek van twee Britse universiteiten.

Het onderzoek is uitgevoerd door de universiteiten van Plymouth en Wolverhampton. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat van de 93% van de kinderen die videogames spelen, veertig procent loot boxes opent. Ongeveer vijf procent van de games zou de helft van de totale waarde van de boxes genereren. Vooral jonge mannen zouden vaak loot boxes openen – vaak van jonge leeftijd en laaggeschoold.

Een ander resultaat van de studie is dat gamers vaak een psychologisch zetje krijgen om deze te kopen, door ze bang te maken dat ze naast een deal grijpen of een item dat slechts tijdelijk verkrijgbaar is.

“Veel gamers geven wel een financiële waarde aan loot box content. Dat baseren we op de aankoop- en verkoopprijs die suggereert dat veel loot boxes bestaande criteria gebruiken die we kennen uit het reguleren van gokken,” aldus de onderzoekers in hun rapport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *